söndag 31 augusti 2014

Flyttfåglar

Så kom då dagen när den lilla fågelungen flög ur boet. Jansson for igår kväll västerut och imorgon börjar skolan. Ännu finns det inget permanent boende, men den något äldre (och visare?) kusinen tog henne under sina vingars beskydd tillsvidare. Det blir en bra övergångsperiod både för studenten och för mamman. Och kusinen får ju någon att pyssla om. =)
-
Några andra som också lämnat boet är alla hönsen. Efter mycket velande hit och dit så beslutade jag mig för att det får bli ett litet fjäderfä-uppehåll. För hur lång tid vet jag faktiskt inte. Kanske blir det ett kyckling-sug till nästa vår igen. Lite vemodigt är det allt men ändå ganska skönt.
Hej då!
Några som finns kvar är det lilla ankgänget. 2 drakar och 3 honor. Ällingarna är 3 månader nu och "lillpojken" har vuxit om sin mamma. Jag har lockat och mutat med mat hela sommaren, så nu kan de äta ur handen och man kan t o m få gosa lite ibland. 
Freja med Glenn och Marabou

Idun och Draken
När hönsen for blev ankflocken mer homogen och nu lullar alla 5 runt i trädgården i samlad trupp.
Freja med Glenn och Marabou
Men tanken är som sagt att även dessa ska få flytta. Så om du känner för ett par snigelätande, ägglevererande och gödselproducerande myskankor så bara hör av dig. 
Pappa Draken
Myskankor har även den fina fördelen att de är väldigt tysta, inte alls som gäss och andra kvackande plattfötter. De "smågnyr" lite och har ett "väsande" läte när de känner sig lite hotade, vill försvara familjen eller tigger mat. 
Glenn 
Höns kan ju vara lite "stirriga" men ankorna tror jag ser mer coolt på sin tillvaro.

5 kommentarer:

frisky frog sa...

Lilla fågeln verkade nöjd när vi släppte av flickorna i Borås. Hennes kusin babblade om hur de ska ha det hela vägen hem. Det bör nog ett gött par framöver. =) Vi får väl dyka upp lite då och då och kolla dem.

Jag önskar att jag kunde ta plattfötterna, men vi är ju fler i familjen som tycker. Ällingarna är ju så himla fina och det finns ju liksom en och annan snigel här.

Glömde säga: vaxa inte gafflarna sista dagen innan de ska användas. De behöver ett par dagar för att verkligen dra åt sig.

/P&K

Myggan sa...

Tänkte att det ska vaxas i veckan. Min att-göra-lista är otroligt lång just nu, men jag känner mig taggad och energisk till tusen. =)
/Anna

Ullfull sa...

Vackra fjäderfän, vår hund skulle älska att jaga dem... Annars kunde dem fått bo här;) / Kram

Unknown sa...

Jag gjorde frukost åt NYSen (ny student) imorse och sen lämnade jag av henne på rätt plats i god tid! Och hon såg fortfarande nöjd ut när jag mötte hennes rep några timmar senare.. :)
Igår ägnade vi hela dagen åt att sambo-anpassa lägenheten så nu har vi dessutom riktigt bra ordning! Kom snart och hälsa på! Kram

Myggan sa...

Skönt att veta att någon pysslar om min lilla fågelunge. =)
/Moster Anna