torsdag 1 oktober 2015

Fyra kvartar blir en sjal

- Hur många sjalar kan man behöva, frågar sambon. En i varje färg och kvalitet, svarar jag. För visst kan man aldrig få för många? =) Och eftersom jag faktiskt inte hade någon vit tidigare så fick det bli en nu. Garnet, Himalaya mercan, är kanske inte ett garn jag skulle välja i vanliga fall eftersom det är 100% dralon, dvs akryl. Men det är otroligt lättstickat och det blir en tyngd i sjalen som påminner lite om viskos. 
Istället för en vanlig trekantssjal där man gör 4 ökningar på vartannat varv, i sidan och på var sida om mittmaskan, så fick det bli 8 ökningar istället. 1 i var sida, innanför första och sista maskan, och 2 stycken på 3 ställen på var sida om maskorna som delar in sjalen i fyra "tårtbitar". Ökningarna görs med omslag.
Sjalen är stickad i slätstickning och för att få in lite effekt har jag gjort några varv i rätstickning med ett cremefärgat bandgarn i viskos. Jag avslutade med några varv rätstickning innan jag maskade av. Runt kanten har jag virkat med ett "nätgarn" så att det ser ut som spets.
Sjalnålen i hägg ligger på rätsidan, ovanför syns "spetsen" från avigsidan
Sen vill jag visa en sjalförvaring som är både praktisk och prydsam. Den stora blågula butiken som har sitt ursprung i småland har dessa ihopsatta ringar som man kan sticka in sjalar och halsdukar i. 
Då kan man ju njuta av sina sjalar så mycket mer. Min hänger på en garderobsdörr i sovrummet så att sambon kan se att det fattas en lila, en grön, en grå, en tunn, en tjock, en..............

7 kommentarer:

Cicci H sa...

Det var en fantastiskt snygg sjal hööru! :-) Jag har sammalika sjalhållare. Den är bäst!

Emilia sa...

Vilken vacker sjal! Och visst finns det hela tiden en sjal man saknar trots de många man gjort ;)

frisky frog sa...

Ha ha, vilken snygg självägande. Jag ska baske mig blogga min jag också.
Tjohoo!

frisky frog sa...

Självägande.... Var kom det ifrån? Jag menar givetvis sjalhängare. =)

miastick sa...

Fin sjal! Och sjalnålen var Grym! Har också en sån till mina sjalar (men de får inte plats).

miastick sa...

-alltså en sån hängare. Nålen har jag ej. Blev lite syftningsfel där ;)

Missen sa...

Snygg sjal, oj vad många sjalar. Praktisk sjalhängare kram