måndag 16 november 2015

Ovanligt vanliga

Det är ganska ovanligt hos mig, men just nu stickar jag med helt vanliga jumperstickor. En jumper som någon önskat sig i julklapp på stickor nr 7, en tjocklek som sällan används hos mig. Eftersom jag valt att sticka fram- och bakstycket tillsammans på nya rundstickan kom jag på att jag behöver pausa för att göra ärmarna. Så att jag vet när jag ska dela på fram- och bakstycket. Enda 7:orna som fanns kvar var jumperstickorna.
Nykapade och hanterbara
Anledningen till att jag nästan alltid använder rundsticka är att jag tycker det är mer ergonomiskt för axlar och nacke. Arbetet vilar bättre i knät och man flaxar inte så mycket med armarna när man stickar. Då kan även de lite större och tyngre arbeterna gå som en dans. Dessutom är det lättare att stoppa undan rundstickorna när man inte stickar. För att göra jumperstickorna lite mer hanterbara kapade jag dem ca 1 dm. =)

1 kommentar:

frisky frog sa...

Smart att kapa stickorna! Jag har några korta knitpro som är riktigt trevliga att använda. =)
Stickningen ser fin ut.
/P&K